A Merida kerékpárok fejlesztésének hét lépése

1.

"Minden egy gondolattal kezdődik" - így jellemezhetjük legjobban egy Merida bringa fejlesztésének történetét. Először a Jürgen Falke vezette R&D részleg meghatározza az új kerékpár specifikációs adatait – természetesen együttműködve a Multivan Merida Biking Team sportolóival, s figyelembe véve a nemzetközi kerékpáros piac igényeit 70 különböző országra tekintettel.

 

Miféle jellemzők teljesítését kívánják meg a leendő vásárlók? Karbon vagy alumínium bringa legyen, vagy kínáljunk kétféle verziót? Milyen trendeket diktálnak a vezető nemzetközi kerékpáros magazinok? A fejlesztésnek

mely szakasza lesz az igazán döntő? Mindezek alapján, az R&D részlegünk megpróbálja megválaszolni az összes alapvető kérdést, és meghatározni egy új kerékpár fejlesztésének irányvonalát.

 

2.

A Merida váztervezője, Holger Krauss és a felelős tervező, Timo Wurz szorosan együttműködve elkészítik az első számítógépes koncepció tanulmányokat. Ugyanakkor a fejlesztőink konstrukciós tervezés szintjén próbálják meg a lehető legpontosabban meghatározni az elvárásokat. Ezek már magukba foglalnak olyan jellemzőket, mint a szükséges férőhelyek a gumiknál, a rugóút határértékei, vagy a tárcsafékek rotorátmérője. Olyan professzionális eszközöknek köszönhetően, mint az „Igorion”, csillapítást szimuláló szoftver, vagy a Pro-E 3D merev test szimuláció, komoly biztonsággal eldönthető a különböző megoldásokról, hogy van-e létjogosultságuk.

 

 

3.

Ideje kimenni a friss levegőre! A koncepció tanulmányoknak megfelelően az első tesztpéldányokat alumíniumból hegesztik össze. Ezután a mérnökeink a Multivan Merida profi versenyzőivel végeznek esztkerékpározásokat a legkülönbözőbb terepeken. Ezen a ponton a súly és az alkatrészek még kisebb szerepet játszanak, inkább a váz (később meghatározó) tulajdonságaira fókuszálnak, és a geometriából adódó kezelhetőségre.

 

4.

Minden OK? Akkor a mérnökök átadják a terepet a designereknek. Különböző vizuális koncepciók születnek, miközben a pontos követelményeket (maximális elfogadható súly, előre meghatározott merevségi adatok, vagy a gyártási technológiák) ellenőrzi a mérnöki gárda.

 

 

5.

Am int a kerékpár elnyeri végleges formáját, már küldjük is a taiwani partnervállalathoz. Taiwan a világ legnevesebb és legtapasztaltabb kerékpárgyártó nemzete. Mint nemzetközi márka, taiwani gyártói háttérrel, a Merida kétszeresen is profitál gyökereinek köszönhetően. A távol-keleti gyártónál eldöntik, hogy a tervezett design megfelelő-e sorozatgyártásra, szükség van-e módosításra. Ha nincs, elkészülhetnek a zükséges gyártó szerszámok. A váz anyagától függően a gyártás „házon belül” kerül lebonyolításra, vagy egy prémium partner közreműködésével (például karbonvázak gyártása esetében).

 

 

6.

Az első prototípusok Tajwanból a németországi Magstadtba (Stuttgart közelében) érkeznek, a Merida-központba. Mielőtt az első szériapéldányokat legyártanák a Merida üzemében, minden vázméret prototípusait teszteljük az európai EN14766 szabvány szerint, sőt a biztonság kedvéért jó néhány extra százalék ráhagyással végezzük a megfeleltetést a kívánt szabványhoz képest. Csak miután az elő-szériapéldányok sikeresen átmentek a Merida biztonsági ellenőrzésén, lehet szó sorozatgyártásról. A Merida házi teszteléseit az ismert TOUR sztenderdnek megfelelő gépeken végezzük. Később a fejcső és a középrész merevségének, valamint a villa komfortosságának és oldalmerevségének vizsgálatára kerül sor. Ezeket a biztonsági ellenőrzéseket külső partnereink, a Velotech vagy az EFBe végzik.

 

7.

A teljes tesztprogramon sikeresen át kell mennie egy kerékpárnak. De ez nem minden! A rögzített adatoknak túl kell mutatniuk a teszt követelményeken! Csak ezután kezdődik meg a taiwani sorozatgyártás – hogy néhány hét múlva kiszállíthassuk az új Merida bringád a helyi forgalmazónak!

 

 

7 lépés, 1 cél:

Új etalont teremteni minden egyes Merida kerékpárral!

 

merida_het_lepes_egy_cel.png